Direktlänk till inlägg 16 mars 2015

Dag 1 - fasta

Av periodiskfasta - 16 mars 2015 11:28

Nu har jag bestämt mig för att testa ordentlig fasta i några dagar. Jag tänker dricka vatten, buljong, thé och lite kaffe samt eventuellt lite grönsaksjuice.


Anledningen till att jag väljer att klämma in en strikt fasta just nu är att jag känner att jag behöver en liten knuff. Motivationen har minskat sista veckan, trots minus på vågen, och jag är dessutom intresserad av fasta sedan tidigare.


Jag har som långsiktigt mål att nå min idealvikt, men resan dit handlar om många, små förändringar och skapande av nya, bättre vanor. Jag ser fastan som ett sätt att kickstarta likaväl mentalt som fysiskt. Inspirationen kommer från Ulrika Davidsson, kokboksförfattare och matinspiratör, hon tillämpar 4-dagars vattenfasta med jämna mellanrum och vittnar om en rad hälsofördelar.


Jag ser inte fastan som en viktminskningskur i första hand, då jag är medveten om att viktförslusten ofta bara är tillfällig. Jag ser fastan som en nystart! :)


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av periodiskfasta - 19 mars 2015 11:51

Hur bör vi leva för att må så bra som möjligt? Jag brukar försöka se kroppen som en helhet, där både inre och yttre stressorer påverka hur vi mår. Rent fysiskt så består kroppen av materia; kött och blod. Men en människa är ju som bekant mer än bar...

Av periodiskfasta - 19 mars 2015 08:41

Jag är lite av en "allt-eller-inget" - människa, och när det kommer till viktminskning så fungerar detta mindre bra. Det tar tid att ändra befintliga vanor och att skapa nya vanor. Men tålamodet tryter och jag vill se resultat på en gång (helst redan...

Av periodiskfasta - 19 mars 2015 08:31

1 portion: Valfri sallad 4-6 cocktailtomater 1 dm gurka 1 liten rödlök 60 g lufttorkad skinka 75 g fetaost 1 dl oliver Dressing: 1 msk valfri vinäger, 1 msk olivolja, kryddor (t ex salladskrydda, lite chiliflakes, vitlök, peppar, salt...

Av periodiskfasta - 17 mars 2015 18:44

150 g nötkött (fransyska) = 174 kcal 200 g Classic wokgrönsaker = 94 kcal 1 msk smör = 94 kcal   Totalt: 362 kalorier Om man använder mer stekfett än 1 msk så ökar kalorimängden förstås!   Denna rätt är enkel, snabb och går att variera....

Av periodiskfasta - 17 mars 2015 16:16

Har jobbat inatt och ska även jobba natten som kommer. Av den anledningen så förskjuter jag mitt ätfönster något. Såhär ser min plan för dagen/natten ut:   Dricker ca 2 liter vatten fördelat under min vakna tid, samt kaffe och thé i valfri mängd....

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards